torsdag 11. juli 2013

Bolero

Året er 1984. Det er Olympiske Leker i Sarajevo. På programmet står kunstløp og disiplinen Isdans. Ingen er større favoritter enn det britiske paret Jeyne Torville og Christopher Dean.
I Isdans danses det tett. Ingen høye løft og ingen kast. De har valgt seg Maurice Ravel's Bolero fra 1928 som musikk til dagens konkurranse. Og for en oppvisning dere, og for demonstrasjon! Jeg husker det som om det skulle vært i går, og jeg får frysninger bare jeg tenker på det. Paret oppnår maksimale poengsummer over hele linja, og blir olympiske mestre.
 Det er dette som for meg er Bolero!
 En kunstløpopplevelse jeg antakelig aldri kommer til å glemme.
 Og dette er en idrett jeg ikke har noe som helst forhold til.

Dette er en annen form for Bolero:

 
Rillestrikket med Mandarin Petit fra Sandnes. Oppskrift fra hefte 1106. Også det fra Sandnes.
 Heklede knapper med hempe for å holde boleroen på plass☺
Den gjør seg like bra til jeans som til sommerkjolen.

 
Heklede blonder rundt bol og ermer gir en fin finish.
 
Men som dere skjønner;
 Bolero vil for alltid være Isdanskonkurransen fra Ol i Sarajevo
 
-Anne-
 

5 kommentarer:

  1. Artig minne :)
    Jeg har et helt annet Bolero-minne. Musikkstykke er bare helt fantastisk. En venn av meg inviterte for mange år siden til storslått fest i et stort selskapslokale. Alle gjester måtte vente utenfor til han åpnet dørene. Da var alle elektriske lys skrudd av. Inne i lokalet var det kun levende lys i flotte sølvkandelabre på border dekket med svarte plastduker og nydelig bordpynt med vakre blomster. Og alle gjestene masjerte inn til lyden av magiske Bolero. Det glemmer jeg aldri. Nå fikk jeg en liten gjennoppfriskning av det minne :) Tusen takk! :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  2. Kor fint du skriv tante! Like flink skribent som strikker :)
    God-klem!

    SvarSlett
  3. Heia Anne! Så flott bolero, og så flott tekst:-) Jeg husker også den samme isdansen, men det artigste "isdansminnet" jeg har er vi to småjenter som leker kunstløp på stuegulvet hjemme tidlig en søndagsmorgen. Vi har både musikk og riktig lengde på skjørtene som må "flagre" rundt oss når vi snurrer rundt:-)
    Litt heklearbeid er med i bagasjen når vi drar videre til Olomouc, Tsjekkia i morgen:-)
    klem fra Berit

    SvarSlett
  4. Det er en interessant assosiasjon du har til Bolero! :) din sommerbolero ble kjempesøt :). Isdans er heller ikke en sport som jeg følger med på, men du verden så grasiøst og vakkert å se :)

    SvarSlett
  5. Fine gode folk ♥
    Tusen, tusen takk for fine kommentarer og nydelige minner om "Bolero".
    Klippet med OL-isdansen finnes selvfølgelig på "You tube"...Vakkert!

    SvarSlett