lørdag 27. april 2013

Lerkegenser i Petunia!

Det er deilig å strikke bomullsgenser! Ikke mye tykk ull som skal varme på iskalde vinterdager. Neida, her trenger vår-og sommerdager seg på, og man kjenner i pinnene at noe er på gang utendørs. Man blir rett og slett litt våryr☺
 Denne fine genseren fra Dale er opprinnelig designa for Lerke-garn, men akk, den beige fargen til Lerke passer ikke helt til meg. Valget falt derfor på hvit Petunia fra Pt2. Genseren er ikke så lang. Den er lett innsvinget, og ganske "tight" rund armene. Mulig det har noe med garnet å gjøre, men Lerke og Petunia skal være ganske så like.
Det er morsomt og utfordrende å strikke hullmønster. Man må følge litt ekstra med, og man ser fort hvis symmetrien er feil. Da er det bare å rekke opp... Ryggen er i glattstrikk.
Siste finish på plagget er de heklede kantene rundt alle vrangbordene.
En flott måte å avslutte bl.a halskanten på.
Det er ikke mange bomullsgensere jeg har strikket, men jeg kom på at jeg for sikkert 25 år siden strikka meg en lilla bomullsgenser, med struktumønster over det hele. Den tror jeg jeg må finne frem igjen, for den tror jeg var passelig fin, egentlig... (må neste se det an ja. 25 år er ganske lenge siden!)
Denne Lerkegenseren i Petunia☺gleder jeg meg til å bruke, og jeg har lyst å strikke noe mer i bomull.
Løp og kjøp!

-Anne-

4 kommentarer:

  1. Da e jo den forrige genseren fra rundt da vi blei kjent, stemme ikke det tante? ;) Glede mæ til å se! Og æ e så imponert over alt dåkker får til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mi gode Lina☺ Ja,du har helt rett. Og kanskje jeg til og med laga den når jeg gikk på videregående, og det var ca omtrent det året du ble født! Skal si tida går fort... Jeg skal lete etter genseren,- må bare mote meg opp til å klatre på loftet ☺

      Slett
  2. For en flott og inspirerende blogg dere har! :) artig at dere også bor i Tromsø. Jeg legger meg til som følger her.

    Ha en fin kveld!

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig hilsen Ingrid! Tusen takk:-)

      ~Berit~

      Slett