tirsdag 4. desember 2012

Heklet sjal i blått



Dette sjalet har jeg heklet mange ganger. Oppskrifta er fra Sandnes-heftet "Poncho og sjal" og er lett å hekle. Luftmasker, fastmasker, enkle og doble staver, det er alt som trengs. Orginalen er heklet i Kitten Mohair, og det er jo litt "in" for tiden. Selv har jeg heklet de fleste sjalene i alpakkagarn, og de har fått ulik "look" ved at jeg har heklet med både enkelt og dobbelt garn. Jo tykkere garn jo grovere resultat. Nummer på heklenåla har også innvirkning på resultatet.


 Man begynner i ett hjørne, hekler og øker seg utover til spissen og lengste punkt på sjalet, så feller man seg tilbake til man er på motsatt hjørne. Avslutt med å hekle viftekant rund hele sjalet.
På dette sjalet brukte jeg 200gr. Sandnes Alpakka og heklenål nr 4,5.


 
Den godeste svigersøster Merete er heldig mottaker av dette sjalet, og hun kommer til å bli SÅ glad. Hun hadde dessverre mistet det forrige sjalet jeg hadde laget til henne, og ønsket om ett nytt var stort. Sammen med strikkede kluter får hun alt hun ønsker seg.

-Anne-

4 kommentarer:

  1. Herlig Anne! Tru om vi kan ta et heklekurs på nyåret? Har prøvd meg på dette sjalet, men får det ikke til..

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kan godt ta et heklekurs pånyåret:o) Du må jo trene på litt av hvert slik at kompetansen og kunnskapen blir utvidet. Men du kan jo hekle!

      Slett
  2. Æ får stadig spørsmål om kor æ har kjøpt mitt gråe som æ no har gått med i 10 år snart! :)

    SvarSlett
  3. Hvilken hefte har du fine kjøpt dette henne, si gjerne mere koret hva mønstret hetter å nr på det takk

    SvarSlett